Mały przekaźnik = duży kłopot. Historia naprawy Hummera H1
Hummer H1 to legenda wśród samochodów terenowych, znana ze swojej niezwykłej wytrzymałości i zdolności do pokonywania trudnych warunków terenowych. Jednym z kluczowych elementów, który umożliwia Hummerowi H1 osiąganie takich osiągnięć, jest jego przekładnia skrzyni biegów. Ta skomplikowana i solidnie zbudowana jednostka może jednak wymagać naprawy z biegiem czasu, zwłaszcza jeśli pojazd jest eksploatowany w trudnych warunkach terenowych.
Pojazd, który trafił do naszego warsztatu to właśnie Hummer H1 z 1992 roku ze skrzynią GM 4L80 na pokładzie. Klient, który dostarczył pojazd do warsztatu zgłaszał usterki związane z brakiem zmiany biegów tzw. tryb awaryjny skrzyni biegów, szczególnie po rozgrzaniu samochodu.
Główne cechy Skrzyni 4l80
Cztery biegi: Skrzynia 4L80 jest czterobiegową przekładnią, która oferuje szeroki zakres przełożeń, co pozwala na efektywne przyspieszanie i utrzymanie prędkości na drodze.
Wytrzymałość: Jest to jedna z najmocniejszych automatycznych skrzyń biegów dostępnych na rynku, co sprawia, że jest idealna do pojazdów o dużym obciążeniu lub do przewożenia ładunków.
Dedykowana do ciężkich warunków: 4L80 jest skonstruowana z myślą o wytrzymałości i trwałości, dlatego jest często wybierana do użytku w pojazdach komercyjnych i terenowych.
Elektroniczne sterowanie: W późniejszych wersjach tej skrzyni biegów zastosowano elektroniczne układy sterowania, które poprawiają wydajność i komfort jazdy, umożliwiając lepszą adaptację do zmieniających się warunków na drodze.
Popularność: 4L80 była stosowana w wielu modelach samochodów marki GM, co sprawiło, że jest dość powszechnie dostępna i ceniona w społeczności miłośników motoryzacji.
Skrzynia biegów 4L80 to rozwiązanie skierowane głównie do tych, którzy poszukują niezawodnej przekładni o dużym moment obrotowym i wydajności. Jej popularność wśród pojazdów komercyjnych i terenowych dowodzi jej solidności i zdolności do wytrzymania ekstremalnych obciążeń.
Diagnostyka i Naprawa
Skrzynia biegów 4L80E jest wyposażona w komputer zwany sterowaniem skrzynią biegów. Moduł (TCM), umieszczony jest za siedzeniem kierowcy w samochodach M2, który analizuje i rejestruje sygnały elektroniczne ze skrzyni biegów i silnika.
Zarejestrowane kody zapisane w TCM nazywane są kodami usterek. W przypadku problemów TCM może chronić skrzynię biegów przed uszkodzeniem, blokując ją na drugim biegu, przy maksymalnym ciśnieniu płynu, do czasu usunięcia problemu. Najczęstszymi problemami są luźne lub skorodowane połączenia przewodów.
Złącze diagnostyczne J2 (DLC) znajduje się w wodoodpornej skrzynce TCM pod lewym/tylnym siedzeniem w pojazdach M4. Kody usterek można odczytać podłączając kabel z wyłącznikiem do gniazda diagnostycznego J-2 TCM i ustawiając wyłącznik zapłonu w położeniu „RUN”. Aby odczytać kody błędów należy użyć przewodu połączeniowego, należy zewrzeć zaciski „A” i „E” modułu DLC J (tzw. zworka). Dodatkowo należy pamiętać o odłączaniu sterownika świec żarowych znajdującego się pod maską.
Po odczytaniu kodu błędu przez naszego diagnostę, błąd: DTC 73 Pressure Control Solenoid (PCS) Circuit (Current Error). Pierwszym podejrzanym został sterownik hydrauliczny. Wykonaliśmy test sterownika hydraulicznego za pomocą maszyny Hydra-Test, sterownik nie wykazał błędów.
Następnym podejrzanym w tej sytuacji została elektronika skrzyni wraz z komputerem TCM. Po długiej analizie problemu winowajcą okazał się przekaźnik skrzyni biegów, który po nagrzaniu tracił swoje parametry elektryczne.
Przekaźnik ten jest dość mocno schowany wewnątrz auta. Po jego wymianie, klient mógł szczęśliwe cieszyć się swoim terenowym pojazdem.